Vitamine Supplementen

Er zijn verschillende soorten vitamine supplementen op de markt. Bij het zoeken naar vitamine supplementen moet je met verschillende factoren rekening houden. Zo hebben mannen, vrouwen en kinderen over het algemeen allemaal een andere hoeveelheid vitamines en mineralen nodig. Verder zit er ook verschil in de mate waarin bepaalde vitamines kunnen worden opgenomen door het lichaam.

Welke vitamines heb ik nodig?

In principe heeft ons lichaam alle vitamines nodig die er bestaan. Voor al die vitamines en mineralen zijn gemiddelde Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH) opgesteld. Voor slechts 2,5% van de bevolking worden aangepaste hoeveelheden aangeraden. Speciale adviezen zijn opgesteld voor bijvoorbeeld baby’s, veganisten en mensen van 70 jaar en ouder. Dit zijn de verschillende vitamines die je nodig hebt, met de aanbevolen hoeveelheden:

Vitamine A

Vitamine A speelt een rol bij onze weerstand, groei, gezichtsvermogen en gezondheid van huid en tandvlees. Volwassen mannen hebben per dag 800 microgram vitamine A nodig. Voor volwassen vrouwen geldt een ADH van 680 microgram per dag. De maximale inname per vitamine A supplement is 3.000 microgram per dag.

Vitamine B

Het vitamine B-complex bestaat uit meerdere B-vitamines. Al deze vitamines spelen een rol bij onze energiehuishouding, huid en gezichtsvermogen, het zenuwstelsel, de weerstand en helpen de opbouw en afbraak van eiwitten en koolhydraten. Volwassenen hebben per dag de volgende hoeveelheden nodig: Vitamine B1: 1.150 microgram (mannen), 850 microgram (vrouwen), Vitamine B2: 1,6 milligram, Vitamine B3: 1,6 milligram, Vitamine B5: 5 milligram, Vitamine B6: 1,5 milligram, Vitamine B8: 40 microgram, Vitamine B11: 300 microgram, Vitamine B12: 2,8 microgram.

Vitamine C

Vitamine C speelt een rol bij onze energiehuishouding en de gezondheid van onze botten, huid, bloedvaten. Vitamine C bevordert ook de opname van het mineraal IJzer. Volwassen hebben per dag 75 milligram vitamine C nodig.

Vitamine D

Vitamine D speelt een rol bij onze weerstand en een goede werking van onze spieren, sterke botten en tanden. Vitamine D bevordert ook de opname van de mineralen Calcium en Fosfor. Volwassenen hebben per dag 10 microgram vitamine D nodig. Mensen van 70 jaar en ouder hebben per dag 20 microgram vitamine D nodig. De maximale inname per vitamine D supplement is 100 microgram per dag.

Vitamine E

Vitamine E speelt een rol bij onze weerstand en een goede werking van onze spieren, sterke botten en tanden. Volwassen mannen hebben per dag 13 milligram vitamine E nodig. Voor volwassen vrouwen is dit per dag 11 milligram vitamine E. De maximale inname per vitamine E supplement is 300 milligram per dag.

Vitamine K

Vitamine K speelt een rol bij onze bloedstolling en de stofwisseling van onze botten. Volwassenen hebben per dag 70 microgram vitamine K nodig. Baby’s van 0 tot 3 maanden oud krijgen vaak extra vitamine K, omdat hun lichaam nog geen vitamine K kan aanmaken.

Verschil tussen natuurlijke en synthetische vitamines

Vitamines kunnen een natuurlijke oorsprong of een niet-natuurlijke oorsprong hebben. Wat is het verschil is tussen deze twee soorten vitamines en welke van de twee is eigenlijk beter?

Natuurlijke vitamines

Natuurlijke vitamines komen voort uit voedingsstoffen die in de natuur te vinden zijn. Hiermee worden zowel dierlijke als plantaardige voedingsstoffen aangeduid. Natuurlijke vitamines zijn tegenwoordig even goed opneembaar als synthetische vitamines, op een paar uitzonderingen na. Plantaardige vitamine E wordt zelf tot 3 keer sneller opgenomen dan de synthetische concurrent.

Synthetische vitamines

Synthetische vitamines zijn kunstmatig en worden in een laboratorium gemaakt. Lange tijd werden synthetische vitamines gezien als beter opneembare vitamines. Gelukkig voor veganisten, zijn er tegenwoordig veel plantaardige vitamines die niet onderdoen aan de synthetische concurrent. Alleen vitamine B5, B6 en B11 zijn beter opneembaar in synthetische vorm.

vitamine supplementen voor Veganisten

Als veganist eet je geen dierlijke producten. Dit betekent dat je geen vlees of vis eet en ook geen producten die een dierlijke afkomst hebben zoals melk of eieren. Deze producten zitten vol vitamines en mineralen. Veganisten willen hun vitamines en mineralen echter uit plantaardig voedsel halen. Daarbij zijn de volgende vitamines en mineralen het meest belangrijk voor veganisten: 

Calcium

Aanwezig in met name groene groenten.

Vitamine B6

Aanwezig in noten, brood, graanproducten, aardappelen, peulvruchten en groenten.

Vitamine B12

Beperkt aanwezig in gedroogd zeewier en bepaalde algen.

Vitamine D

Aanwezig in plantaardige margarine, bak- en braadproducten. De zon is echter de grootste bron van vitamine D.

Omega 3

Aanwezig in noten, zaden, algen, soja- en walnotenolie.

Vitamine C

Aanwezig in verschillende soorten groenten en fruit.

Fosfor

Aanwezig in met name volkorenproducten en peulvruchten.

IJzer, Jodium & Zink

Aanwezig in noten, brood, volkorenproducten, graanproducten, zeewier

vitamine supplementen voor vegetariërs

Een vegetariër eet geen vleesproducten en (vaak ook) geen visproducten. Zuivelproducten en andere bijproducten van dierlijke afkomst, worden door vegetariërs wèl gegeten. Vegetariërs kunnen dus dezelfde producten gebruiken als veganisten.
De belangrijkste vitamines en mineralen voor vegetariërs zijn:

Vitamine B12

Beperkt aanwezig in gedroogd zeewier en bepaalde algen.

Selenium & Zink

Aanwezig in zuivel, noten en graanproducten

Omega 3

Aanwezig in noten, zaden, algen, soja- en walnotenolie.

Vitamine D

Aanwezig in plantaardige margarine, bak- en braadproducten. De zon is echter de grootste bron van vitamine D.